counter

Senin, 26 Agustus 2013

Surat untuk calon ibu mertua

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Sebelum saya terus mengores kata dalam tulisan ini,
Izinkan saya memperkenalkan diri terlebih dahulu,
Duhai calon ibu mertua ku,
Perkenalkanlah saya adalah wanita biasa berkeperibadian teramat biasa dari keluarga yang biasa biasa sahaja.
Saya bukanlah Khadijah ra,
Seseorang yang luar biasa dalam sejarah wanita islam dan teramat mulia.
Saya bukanlah Aisyah ra, 
Seorang yang utama dalam ketakwaannya.
Saya bukan pula Fatimah Az Zahra yang sangat utama dalam ketabahannya.
Tidah pula seperti Zulaikha yang teramat sangat cantiknya.
Apa lagi al Khansa yang sangat pandai mendidik mujahid mujahid kecilnya.
Tapi, seperti yang sayang katakan, saya hanya wanita biasa.
Dengan ketakwaan yang biasa.
Ketabahan takseberapa.
Dan kecantikan saya pun tidak pantas diperhitungkan
Namun ibu,
Saya adalah wanita akhir zaman.
yang punya cita cita menjadi wanita solehah.
Yang akan berusaha mengabdi pada calon suamiku dan juga padamu.
Duhai calon ibu mertuaku..
Saya harap kita akan bisa bersahabat.
Kerana pernikahan adalah membuka tabir rahsia antara aku dan anakmu.
Memerlukan banyak kesabaran untuk menghadapi banyaknya
kejutan kejutan dari perbedaan antara kami.
Saya harap ibu dapat menjadi penasihat jika saya sedang alpa.
Menjadi pendengar setia saat saya ingin berbagi.
Kerana saya bukanlah Siti Hajar ra, yang sabar dalam penderitaan
Wassalam.
                                                                                                                 
 Salam santun
Dari calon menantumu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar